Carlijntje op reis

Indonesie

Hallo allemaal,
Hier eindelijk weer een berichtje van ons!

Inmiddels hebben wij Cambodja al weer achter de rug.
Cambodja was erg leuk en we zijn heel blij dat we dit land ook nog even hebben meegepikt! De mensen in Cambodja waren een stuk aardiger dan in Vietnam en we hadden erg geluk met het weer!
Van Saigon in Vietnam hebben we de bus naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja,genomen. Hier zaten we in een heel schattig guesthouse aan een prachtig meertje midden in de stad. Elke dag hebben we hier van de prachtige zonsondergang kunnen genieten. Een klein puntje van kritiek waren de ratten die door onze kamer liepen,sochtends werden wewakker en was er een grote hap verdwenen uit een mango die helemaal in plastic was verpakt. Als inmiddels ervaren reizigers zitten we hier niet meer zo meeen we zijn de volgende dag dan ook weer gewoon weer lekker gaan slapen.

Hoogtepunten in Phnom Penh waren het museum van de oude gevangenis en de killingfields. Erg indrukwekkend maar ook goed om te weten. Best schokkend om erachter te komen dat dit soort gruwelijkheden van het Pol Pot regime nog zo kort geleden hebben plaatsgevonden. Even ter info;
De communistische Rode Khmer kwam halverwege de jaren zestig in opstand tegen de conservatieve regering in Cambodja. In 1975 wist de beweging de macht te grijpen. Een bloedige poging om een socialistische heilstaat te vestigen, volgde. Zelfs mensen die konden lezen werden gezien als vijanden van de arbeiders en om die reden vervolgd en vermoord. ( zie alle foto's van de mensen die we hebben gefotogrofeerd!)
Na nog geen vier jaar was een einde gekomen aan het schrikbewind van de Rode Khmer.
Onderzoekers schatten dat onder de Khmer meer dan een miljoen mensen zijn omgekomen door onderdrukking en hongersnood. Vermoedelijk in maart van dit jaar begint het eerste proces tegen een leider van de Rode Khmer, Kaing Guek Eav. Pol Pot stierf in 1998, zonder ooit terecht te hebben gestaan....
Gelukkig waren konden we door de mooi zonsondergand deze gruwlijkheden aan het eind van weer redelijk van ons af zetten....

Hierna zijn we doorgereisd naar Siem Reap, een gezellig stadjevlakbij het wereldwonder Angkor Wat. Hier hebben wij ons heel luxe drie dagen door een tuktuk driver langs alle tempels laten brengen. Vooral de eerste paar tempels waren erg mooimaar na drie dagen waren we behoorlijk uitgetempeld!

Na vier dagen Siem Reap zijn we in een opgepropte, gammele en hete locale bus helemaal naar Thailand gereden. Dit was wel even afzien, vooral na alle lekkere airco bussen die we tot nu toe hadden meegemaakt.
In Thailand zijn we in Pattaya door Paulien na haar werk opgehaald en hebben we twee dagen heerlijk kunnen bijkomen bij de hele familie! Een lekkere warme douche en een bed met een dekbed hadden we erg gemist!
Twee dagen hebben we lekker bijgeslapen, onze was gedaan enlekker geshoptmet de oma van Lidia.

Op donderdag 15 januari zijn we vanaf Bangkok, via Kuala Lumpur in Maleisie, naar Jakarta gevlogen.
Hier hebben we 1 dag doorgebracht en zijn eigenlijk de hele dag bezig geweest om er weer weg te komen. De stad was erg druk en zo warm dat we graag weer verder wilde reizen. Op vrijdagavond zijn we met een minibusje de hele nacht naar Jokja gereden. Hier kwamen we s' Ochtends vroeg aan en hadden al snel weer een prima guesthouse gevonden. Een mooie zonnige kamer en een leuk dakterras, dat de douche het niet deed was bijzaak. Inmiddels kunnen we ons ook prima redden met een koude mandibak.

Natuurlijk hebben we de Burabadur bekeken, alweer zo'n wereldwonder. De volgende ochtend zijn we al om half 5 opgehaald en hebben we de prachtige boedhistische tempel bij zonsopgang kunnen aanschouwen. Al snel werden we belaagd door families die dolgraag met ons op de foto wilde en hier hebben we natuurlijik aan meegewerkt. Ook hebben we een hele school uit Surabaja aan een engels diploma geholpen door een engels gesprek met ze te hebben gehad in het bijzijn van de leraar. Zo hebben we gepraat over het schoolsysteem, de eetcultuur en de technologie in Nederland. Vooral op dit laatste gebied waren wij natuurlijk de experts!

Vanuit Jokja hebben we een eerst een trip gemaakt naar merapi, een nog steeds actieve vulkaan. Dit tripje werd ons aangeboden door twee indonesische gasten uit ons hostel die ons achter op de brommert in het pikken donkerover enge steile jungle paadjes driekwartier lang (auww voel nog steeds de beurse kont van toen)naar de vulkaan hebben gereden. De volgende dag stond de volgende vulkaan (bromo) op het programma en na een lange busrit kwamen we om 9 uur s'Avonds aan bij ons hotelletje in de bergen.
De volgende ochtend werden we al om kwart over 3 wakker gemaakt om weer een zonsopgang te gaan bekijken.
Na een busrit van een uur kwamen we aan bij het veelbesproken viewpoint waar ons een prachtig uitzicht was beloofd.
Jammer genoeg was de hele berg om kwart over vijf op moment supreme gehuld in een grote mistwolk en konden we geen hand voor ogen zien. Daar gaan dan je 90.000 extra betaalde rupi's.
Vanuit hier zijn we naar de bromo gegaan en hebben ons door vrij onrustige paardjes de heuvel op laten rijden.
Het laatste stukje moesten we zelf afleggen en hier hadden we dan ook behoorlijk moeite mee! Of dit de hoogte was of onze conditie.....
Eenmaal boven aangekomen was het zeker de moeite waard. Het uitzicht was prachtig en de krater heel indrukwekkend. Lidia heeft zelfs haar leven gewaagd door de hele vulkaan langs de kraterrand rond te lopen. Natuurlijk heb ik dit aan mij voorbij laten gaan om dit vast te leggen op camera en foto's zullen snelvolgen.
Om negen uur s'Ochtends zijn we toen alweer vertrokken voor nog een hele dag reizen naar Bali.
Helaas werd ons midden op de dag verteld dat de bus niet door zou rijden naar Lovina, onze eindbestemming, maar tot aan de ferry naar Bali.
We zouden wat geld terug krijgen en moesten op Bali zelf maar vervoer regelen. Dit was wel even een domper.
Eenmaal op Bali hebben we anderhalf uur moeten wachten op andere toeristen die ook naar Lovina wilde gaan. Eerder zou de bus namelijk niet vertrekken.
In Lovina werden we afgezet bij een veel te duur hotel maar we hebben met de eigenaresse kunnen regelen dat we in een ander, goedkoper guesthouse van haar konden slapen maar wel in het hotel mochten zwemmen.
In Lovina hebben we ons een dag laten rondrijden door twee brommerchauffeurs, om een brommer te huren heb je namelijk een brommerrijbewijs nodig.
We zijn naar een mooie waterval, lekkere warmwaterbronnen en natuurlijk weer een tempel geweest. Ook hebben we ons lekker laten afzetten bij het kopen van souveniers! Nu zijn we aangekomen in Ubud, een gezellig kunstenaarsdorp met prachtige winkeltjes. Hier gaan we de komende dagenlekker genieten en mooie tripjes naar de rijstterassen maken.

We hopen natuurlijk dat alles goed met jullie gaat!

veel groetjes en liefs

Floor en Lidia

Moira

Wow, wat een mooi verhaal weer! Lie wat is je nummer voor de komende tijd? Ik kan je pas weer over anderhalve week bellen, maar ik wil dat ook zeker doen, mis je heel erg! Waar gaan jullie nog heen? Mail maar als je tijd hebt, vind ik leuk =)...! Kusje

Pauline

Lieve schatten, leuk dat het allemaal nog zo goed gaat, geniet ervan, dat is het enige wat ik kan zeggen, dit doe je maar 1 keer in je leven!!!!!!
Hele dikke zoen,
Pauline

Maaike

Dag lieve meiden!
Wat een mooi verhaal! Ben blij dat alles goed gaat. Voor mij klinkt dit allemaal als een te mooie droom om waar te zijn. Maar geniet wel met jullie mee!
Have fun!
Dikke kus uit Holland!

Annemiek

Hee lieverds,
Wat klinkt het allemaal weer indrukwekkend en spannend. Ja de mistwolk hoort er geloof ik bij .
Stoer om die ratten te laten voor wat het is,ik weet niet of dat mij zou lukken. Wat maken jullie een superreis. Ik ben trots op jullie. Enehh achter op die brommertjes, het moet niet gekker worden. Wat achterhaald een brommerrijbewijs. Maar waarschijnlijk kom je op plekjes waar je anders niet komt (maar misschien niet wil komen) Floor begin je al souvenirs te kopen? doe maar !Prop die rugzak maar gewoon vol.
dikke kus
moemie

Eva

Leuk verhaal weer!! Leuk naar de rijstterassen.. zie meteen van die aardrijkskundeplaatjes voor me.. is volgens mij echt heel mooi! en een brommerrijbewijs vind ik ook heel achterhaald hahahah..
liefs

Renie

Oh ik ben echt zo jaloers op jullie! Wat een mooi verhaal en indrukwekkende foto's! Wel blijven genieten hoor, laat het niet 'normaal' worden allemaal ;)

Liefs,
Renie

marieke

Ik sluit me aan bij alle vorige mensen die jaloers zijn, wat klinkt dat leuk en spannend allemaal!

Jonne

Hai meiden!
Leuk om weer wat van jullie te lezen!!
Grappig dat ik toch heel veel plaatsen uit jullie verhaal herken omdat ik daar ook ben geweest!
Leuk! Nou doe voorzichtig en hier missen jullie helemaal niks. Alleen maar een saaie januari en februari maand... met regen en kou!
Veel plezier nog! Groetjes Jonne

monica

Ha Lipi en Floor
Wij zitten inmiddels weer in Holland, af te kicken
Het sleur leven is weer begonnen en dat valt niet mee
Geniet van jullie reis , voor je het weet zit je weer
thuis in het grijze te miepen.
Alhoewel Li, jij blijft nog een tijdje in Thailand dus voor
jou geldt dat nog niet.
Vond het super om jullie even te hebben meegemaakt
tussen het reizen door en hoop dat jullie nog
geweldige dagen voor de boeg hebben,
dikke kus van tante Moon

aster

Lie
wat een chille foto's! Ik heb je weer een mailtje terug gestuurd dus je moet maar snel kijken. Zijn die gasten op de foto's die andere Nederlanders die je daar tegen bent gekomen?
Liefs aan jou en floor xx

Irene

Lieve Meisjes,
Ik was ff uit de lucht want zat op Curacao, ook niet verkeerd!!!
Meisjes toch, wat maken jullie veel mee! En jullie zien er echt stralend uit!
Ik vind het echt superknap dat jullie dit doen. Dit vergeten jullie nooit meer.
Ik hoop dat jullie veel e-mail adressen van alle ontmoetingen hebben bewaard, je weet maar nooit.... ik zie jullie daar wel aan het werk!
Voor Floor nog een week en Lidia? Ga jij naar je moeder? Meisjes, nog hard genieten en beseffen dat je daar bent!!
Liefs, Irene